Tips til å håndtere bekymringene

Når bekymringene tar over

Bekymring har en positiv funksjon. Den ber oss om og ta en kikk på fremtiden og se hva som kan gå galt, slik at man kan ta de forhåndsreglene som er mulig å ta. Problemet er hvis bekymringene ikke roer seg når de mulige forhåndsreglene allerede er tatt og bare fortsetter å spinne på alt som kan gå gale om og om igjen. Da kaller vi det gjerne ruminering. Et godt norsk ord for kan oversettes som grubling eller tankespinn. Kanskje har du opplevd at du  tenker om og om igjen på noe uten at men egentlig får gjort noe, eller kommer noen vei.

Hvem har vel ikke kjent hvordan bekymringen kan gjøre en motløs?

Man går egentlig bare i en ring og blir mer og mer motløs. Da kan bekymringene lett virke overveldende, og man kan føle seg hjelpeløs. Ofte kan angsten komme, og for mange kan bekymringene faktisk holde angsten unna så lenge de fortsetter å gruble rundt problemene. Men i realiteten er det omvendt.
I noen tilfeller kan man også føle det som om at hvis man ikke tenker på hva som kan gå galt hele tiden, så vil det øke sjansene for at det går gale.
Dette blir en slags magisk tankegang og det er viktig å vite at det faktisk ikke er sant. Selv om tankene kan oppleves både reelle og skumle.
Husk at det er normalt å tenke slik. Mye er usikkert her i livet og vi er evolusjonsmessig laget slik at vi fokuserer på det. Jo mer man ønsker noe, jo mer er man redd for at noe skal gå gale. Og jo mer er man villig til å investere for at det ikke skal gå gale. Vi gjør det alle sammen. Hvor mye, hvor ofte og hvor stor del av livet det går utover er det som gjør om man vil si det er problematisk eller ikke.

Tips til å håndtere bekymrende tanker

Man kan prøve å si til seg selv når bekymringene kommer at nå har jeg redusert mulighetene så mye som er fysisk mulig. Så da er det ingen vits å tenke på det mer. Husk at det er bare tanker og tanker er ikke farlige selv om de kan oppleves både reelle og skumle.
En teknikk for å få en opplevelse av at det bare er tanker er og sette seg ned å observere tankene sine. Hver gang man har tenkt en tanke sier man til seg selv der tenkte jeg…… og så gjentar man tanken ordrett.
Hvis det heller ikke går finnes det flere teknikker. En av dem er å bestemme seg for et bestemt tidspunkt og et bestemt tidsrom hvor man skal bekymre seg av da må man prøve å holde seg til denne tiden for eksempel fredag 15 til 15:30. Det kan også være lurt å skrive ned hva man bekymrer seg for og hva man har gjort.
Problemet er også at det er mye man ikke kan forsikre seg mot. Desverre er det gjerne da bekymringene eller kveruleringene settes inn for fullt.
Skrevet av Kristine Finkenhagen

Relaterte innlegg