Mat for bedre fertilitet

Skrevet av Kristine Finkenhagen

Gode kostholdsvaner kan gi bedre fertilitet

Reproduksjon og fertilitet er viktig for alle levende vesener, og noen ganger skjer det ikke på tidspunktet vi har planlagt. Det å ikke bli gravid er mer vanlig enn du tror, og tro det eller ei! og det skjer over hele verden.

Ønsker du å bli gravid eller forberede deg til å bli gravid kan dette innebære endring av din livsstil og dine matvaner. Mat er et kraftfull verktøy som kan øke din fertilitet. Å ta vare på din helse, betyr også å ta vare på din fertilitet. Å ta vare på din helse både før og gjennom graviditeten, kan bety alt for  ditt barn. Les også » vet du hva du spiser

Lei av den vanlige maten, her har du lese  AJK klinikkens middagstips som kan «booste «fertiliteten

Flere studier har sett en sammenheng mellom et sunt kosthold for å «booste» fertiliteten. Det kan også se ut til at kostholdet kan støtte svangerskap, øke helsen hos mor, og mulig redusere sjansen for spontan abort.

Les også fertilitets fremmende urter

Et rikt kosthold basert på mat med flere næringsstoffer kan være nøkkelen til bedre fertiliet. Egg og spermier ser ut til å bli beskyttet av antioksidanter, mineraler og vitaminer. For å få bedre fertiliteten anbefales det at du får rikelig inntak av vitaminer og mineraler. Les mer om hvorfor mineral tilskudd er viktig for bedre fertilitet.

Disse matvarene kan gi bedre fertilitet

Kosthold og stress

Vi kan dele livsstilen vår inn i to kategorier. den ene er «fight and flight» og «ro og fordøyelse».  Hvor mange ganger tar du deg tiden til å roe ned, mens du tygger hver bit og vite hvilke hensikt og hva du spiser gjør for helsen din? Kronisk stress og dårlig kosthold gjennom maten kan faktisk holde oss «fast» i en såkalt » figh and flight mode». Uheldigvis vil en slik tilstand kunne føre til at kroppen velger å nedprioritere reproduksjonen, noe som igjen kan påvirke blodsirkulasjonen til eggstokker og livmor.

En optimalisert fertilitet krever en annen tilstand » rest and digest mode». Når kroppen ikke er stresset vil kroppen nyte fordelene gjennom god og næringsrik mat. Et godt næringsrikt kosthold ser ut til å øke fertiliteten. Klikk for linken for å få 12 tips for bedre fertilitet.

Les også akupunktur for å øke blodsirkulasjonen til livmor og eggstokker

Hvorfor bedre fertilitet med mer næringsrik mat?

En av de viktigste fundamentene for bedre fertilitet hos mennesker (spesielt kvinner) er gode matvaner, med regelmessige måltider. Når du ikke spiser går kroppen inn i en sult tilstand, noe som kan igjen gi en dårligere fruktbarhet. Det kan være vanskelig å slappe av, dersom du ikke har spist. Med et mangelfullt kosthold er det viktig at kvinnen ikke bli underernært, i verstefall kan babyen kan få alvorlige tilstander. Mange kvinner har en tendens til å unngå fett. Viste du at fett er viktig for at vitaminer som A, D og E skal bli absorbert?

Les også; spis essensielle fettsyrer for bedre fertilitet

Det er alltid viktig med et balansert kosthold med fertilitesfremmende mikronæringsstoffer for bedre fertilitet. Et rikt og varierende kosthold er ikke bare bra for bedre fertilitet men også bedre helse hos deg og barnet.  Et mangelfullt kosthold med vitaminer og mineraler vil kunne gjøre en fødsel farlig for både mor og babyen. Vi ser at mange kvinner mer spiseforstyrrelser kan ha uregelmessige sykluser, eller kvinner som er overtrent. Et mangelfullt kosthold kan manifesteres som lett og lite menstruasjons blod.

Det er spesielt viktig at du får i deg mikro-næringsstoffer for å bedre din fertilitet;

  • Jern
  • Vitamin E, B, D
  • Unngå oksidativt stress, ved å innta antioksidanter inkludert vitamin C og E
  • Vitamin B6 og B12
  • Sink og selen

Disse næringsstoffene er spesielt viktig da kvinnens kropp skal støtte utviklingen av fosteret i 9 måneder. Adekvate nivåer av mikronærinsstoffer er viktig for kvinnens fertiltet. Mangel på mikronæringsstoffene i det overnevnte kan være assosiert med skadet eller nedsatt sædkvalitet.

OBS! har dere prøvd å bli gravide en stund. Før du starter opp på fettløsninge vitaminer som vitamin A, D og E, oppsøk din lege.

Ønsker du andre tips og råd kan du gå inn på jegvilhabarn.no. På nettsiden kan du stille spørsmål og få svar, eller lese alt du lurer på om fertilitet.

Fertilitet og gluten!

Det er flere studier som har vist at gluten kan se ut til å være koblet til infertilitet hos både kvinnen og mannen. Mage irritasjon som er forårsaket av å spise gluten, kan forhindre deg i å absorbere tilstrekkelig nivåer av mikronæringsstoffer.  Å spise gluten er ofte i sammenheng med å spise for mange karbohydrater, som kan føre til metabolske forstyrrelser som kan gi ytterligere stress for kroppen din. Selv om det kan være generelt en god ide å kutte gluten, kan dette være nødvendig for bedre fertilitet.

Idag kan miljøestrogener diskuteres. Dette er kjemikalier som etterligner effekten av østrogen som er det viktigste kvinnelige kjønnshormonet. Inntak av for mange miljøøtrogener kan påvirke den naturlig balansen av dine egne hormoner, eksempel plast inneholder mijøøstrogener. Tips for å unngå miljø– estrogener/ ( hverdags kjemikaliene )

Slik lager du super enkle knekkebrød

Fertilitet og kosthold & metabolisme

Dersom du har uregelmessige eggløsninger og har for eksempel fått diagnosen PCOS vil det være viktig å ha et moderat inntak av karohydrater. Kvinner med PCOS kan ha høye nivåer av insulin i blodet, og idag kan forskerne ved Karolinska Institut se en sammenheng mellom insulinresistens og PCOS. Våre matvaner idag kan gi overproduksjon av insulin for å opprettholde et normalt blodsukker. Det høye nivået ser ut til å kunne forstyrre menstruasjonssyklusen og eggstokkfunksjonen .

Sist men ikke minst, vann er viktig for din fertilitet

Følg oss på Facebook for mer informasjon om fertilitet!

Velkommen til oss!

 

 

 

Relaterte innlegg