Hvordan stresse mindre – og faktisk gjøre det!

Det å vite og forstå noe er faktisk lysår fra det å gjøre noe og leve det ut. Dette vet jeg – jeg har vært gjennom akkurat det.

Sist da jeg tok mindfulnessinstruktør utdannelsen. Det tok meg tid å få dette inn i mine daglige rutiner (innimellom nå også faktisk-utrolog nok!)

Det er som med andre vaner du vi forandre. Som å spise bedre og sunnere, eller å starte å trene. Du prøver ikke å løpe halvmaraton først, er du som meg, starter du med en liten «luntetur» ( ikke alle som  trodde meg, og nei, jeg har ikke løpt halvmaraton enda, selv om jeg var veldig nære).

Det hjelper ikke å vite hvordan man trener. Man må faktisk også gjøre det.
Det samme gjelder rutiner og teknikker som gir mer ro og mindre stress. Vi tar små skritt av gangen. En forandring av gangen.

Og vi starter med pusten.

Når vi blir stresset, blir pusten vår rask og overfladisk pga“fight or flight” responsen fra det sympatiske nervesystemet vårt. Kroppen forbereder seg til å kjempe eller flukte. Noen ganger trenger vi denne funksjonen. Mens andre ganger stresser vi av ingenting. Stress som vi ikke har bruk for.

[Tweet «It’s not stress that kills us, it is our reaction to it- Hans Selye»]

Når vi kontakter pusten vår, blir den automatisk roligere og vi stimuleres til avspenning via det parasympatiske nervesystemet. Du kan bruke pusten din for å redusere stress og samle energi mens du holder på med andre ting. Men du må øve.

Tips: Legg merke til pusten din.

Først kan du mens du leser dette nå legge merke til pustebevegelsene nederst i magen. Bare noter deg pusten din som den er akkurat nå. Kanskje merker du at magen hever og senker seg når du puster inn og ut. Dette er dine naturlige pustebevegelser og kalles også pusteankeret av Dr.Med Andries J.Kroese.

Oppmerksomhet på pusten din kan hjelpe deg å beholde roen også når det er hektisk. Men det må øves på.

Finn et gjøremål som du gjør ofte. Som f.eks å svare mobilen, vaske hendene, drikke te osv
Hver gang du gjør dette, legger du merke til pusten din.
Hvis du f.eks svarer mobilen. La den ringe 2 ganger ekstra før du tar den.
Og imellomtiden legger du merke til pusten din.

Jorunn

Teknikker som avpenning, mindfulness, meditasjon og akupunkturbehandling er
en antidote til stress og er forebyggende helse.
Vi kan hjelpe deg med dette – på den måten det passer deg best!

Foretrekker du å lære teknikkene hjemmefra? Her kan du gjøre det – når og hvor du vil.

Hilsen Jorunn

Ønsker du time til akupunktur, book her.

 

Relaterte innlegg